ANNONS
image/svg+xml

Lovsång till Arjeplog – en M-resa vi sent glömmer

För två år sedan kom jag och Lotta Byqvist ut med boken Vandra och Njut och blev inbjudna till Arjeplog i Lappland för att tala om vandringens lust- och hälsoeffekter. Arjeplog i Norrbotten, ligger i ett område som brukar kallas för Sveriges sista vildmark. Vi blev förälskade i det mäktiga området runt Hornavan, Sveriges djupaste sjö, de jungfruliga vandringsmöjligheterna men också i den lokala maten, rödingen, renen och kaffeosten. Dit ville vi ta M-läsare.

GRUPPBILD Arjeplog 2021

Här är hela resegänget!

Ja, det är långt till Arjeplog. Ja, det är dessutom krångligt. Men det var det värt. Det som gjorde detta till en drömresa för både benen, magen och ögonen var att vi också hade en värmebölja och ingen mygginvasion. Mellan den 1-4 juli 2021 var vi ett 30-tal M-magasinläsare som vandrade, badade, umgicks, åt och bodde helt lysande på Hornavans Hotell. Och bakom den lyckade M-magasinresan stod guiden, organisatören och eldsjälen Maria Söderberg, född i Arjeplog och vandringsproffs. Till hennes fördelar kan också läggas att hon är en bra berättare och kunde fängslande skildra både området och de bofasta. Det avlägsna området i västra Norrbotten invaderas på vintern av flera tusen av världens biltestare som kör sina hemliga bilar på isarna, men på sommaren slumrar orten.

Måffe upp foto Johan Fjellström

Uppför Måffe-berget.

M-läsarna kom från nästan hela Sverige – mest från Skåne och alla var vandringssugna och förväntansfulla. Knappt hade vi hunnit landa och äta lunch innan Maria i tog oss upp för berget Måffe, 745 m över havet och porten till Piteälvsområdet. Väl uppe med visst stånk och stön, fick vi en bedövande bra utsikt över fjällandskapet. I området finns tre levande samebyar som försörjer sig på sina renar och på Båtsuoj Samecenter mötte vi samefamiljen Svensson och deras renar. Vi fick en intressant lektion i deras historia, försvenskningen av samerna och hur en modern samefamilj lever idag. Via Lotta Svensson fick vi förståelse för samernas villkor idag och hennes man Tom tränade oss i att kasta lasso.

Båtsuoj samecenter Lotta Svensson foto Maria Söderberg

Båtsuoj Samecenter.

Båtsuoj samecenter renar foto Maria Söderberg

… där vi även fick göra bekantskap med renar.

Tillbaka till Hornavans hotell och där väntade en trerätters middag i  toppklass. Nästa dag blev det på grund av värmen en kortare vandring och utan branter. Nu gick vi längs vattnet, fick närkontakt med Sveriges djupaste sjö Hornavan, jungfruliga stränder och varma vikar. Hotellet överraskade oss med souvas (rökt renkött) tillagad utomhus i så kallade muurikka (stekhäll utomhus), lokala ostar, vin och öl. Vi åt och kvällsdoppade oss och hurrade för tre födelsedagsbarn och framåt midnatt var det busstur upp på närmaste berg för att uppleva midnattssolen. Magiskt.

Åsarna souvas ren till middag 2 juni 2021 foto Maria Söderberg

Souvas, smaskens!

Varje morgon hade Lotta Byqvist en yogatimme utomhus och vi stretchade våra vandringsben och stavarmar. En bonus som M-magasin kunde bjuda på.

Dag tre åkte vi vägen mot Norge som allmänt kallas för Silvervägen. Vi passerade Polcirkeln på väg mot fjället Jurunvárátj. Det blev en lugn vandring på kalfjället i några timmar, svårighetsgrad lätt. Bäckvattnet porlade, på vissa ställen låg snön kvar och vi kollade små, små blomster, badade i fjällsjö och kalasade på lunchröding samtidigt som vi upplevde en stark och lycklig närhet till naturen och fick en magnifik utsikt över fjällkedjan som belöning. Vi var mycket nära gränsen till Norge i en glesbygd som mest trafikeras av renar. För mig som inte upplevt fjällandskap på sommaren var detta andlöst intagande. Det var vi och nästan inga andra i ett storslaget område.

Polcirkeln Amelia Adamo 2021 foto Johan Fjellström

Gänget vid polcirkeln.

Sedan blev det ett härligt mingel i Vuoggastjålme på en restaurang som ligger vackert placerad vid foten av fjället och i kanten av en av områdets 8 000 sjöar. Trerättersmiddag igen och som avslut en himmelsk dessert, hjortronsoppa. Tänk, att i denna glesbygd få i sig så mycket god mat

Vi besökte självklart det unika Silvermuseet som ligger just i Arjeplog och som har världens största samling av samernas silverföremål. Silver  som gått i generationer.

Silvermuseet Arjeplog foto Maria Söderberg

Silvermuseet.

Solen sken 24 timmar per dygn, en sol som gjorde oss upprymda och nästan sömnlösa. Vi midnattsdoppade oss i Hornavasjön (ca 16 grader) via en brygga som snickrades ihop för att just M-läsarna lätt skulle kunna komma i vattnet. Och som vi badade, skrattade och njöt.

Amelias brygga Hornavan hotell 2021

Hornavan bjöd på underbar svalka.

Ingredienserna för njutvandring var väl uppfyllda: naturskönhet, god mat, fint hotell med bra service, kultur och social samvaro.

Ja, det här blev en lovsång.

Dessutom fick jag med mig italienaren, sambon som fick se en praktfull okänd del av Sverige och min andre son Alex med fru Jennie och två barnbarn Ella, 11 och Signe som fyllde tio just där. Jag hade varit så orolig för att deras ben inte skulle orka och att de skulle bli uttråkade av 30 st M-läsare i mogen ålder och inga övriga barn.

Amelia och “italienaren” i den vackra solnedgången.

AMELIA med familjen

Hela familjen var med – och njöt, från äldst till yngst.

Farmor, hur kul är det att vandra i tre dagar, sa Ella kritiskt på Arlanda innan vi bordade planet till Arvidsjaur för vidare transport till Arjeplog.

Men när vi åkte hem var tonen annorlunda. Det hade varit jättekul även för små flickor. Och farmor blev överlycklig. För det är inte alltid det är bra att ta med sig familjen på jobb.

Kommer M-magasin göra en repris?

Nu är det många M-resor som skjutits upp och som står först i kön. Men sen får vi se….

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Äntligen M-resa igen – och nu tar bloggen semester

Hej alla som läser min blogg! Nu är det sommar också i den här bloggen och just nu funderar jag på om det kommer att bli en mygginvasion eller ej uppe i Arjeplog. Varmt blir det i alla fall det ser jag på väderleksrapporten, Hurra hurra, i morgon är det dags för första M-resan på länge! Den går till Norrbotten och Arjeplog. Det är där Maria Söderberg bor. Det är hennes  trakter, praktiskt taget vid polcirkeln och hon hittar runt varje krök. Dit ska vi för att se midnattssol, vandra på fjälltoppar, klappa ren (knappast, men på håll) och bada i Sveriges djupaste sjö Hornavan, i vars närhet vi också ska bo. Jag längtar. Det ska bli extra kul att få träffa M-läsare (länge sedan) och umgås.

Ett Stina Dabrowskihopp på fjället dit vi ska, mitt något mödosammare än tv-stjärnans. Detta hopp var för två år sen. Undrar just hur det går i år?

Vi längtade tillbaka till Arjeplog och nu är vi snart där, Yoga-Lotta är med och så förstås Maria vår guide.

Midsommar, denna helg av förväntningar och smärta, i alla fall när jag var ung, är idag en familjesammankomst som präglas av kubb, sill och tidigt sänggånde.

Var är är snapsvisorna undrade jag som inte tryckt upp häfte, dagens generation kan inga om de inte får googla, och kanske är det lika bra för då blir snapsarna färre. Midsommar är vår främsta suparhögtid och jag minns kräkande killar, regniga tält och slafsiga klänningar på nån ö med för mycket av allt. Idag med barnbarn, nyktra föräldrar och snälla lekar och rundpingis lyser dramerna med sin frånvaro. Inte för att jag längtar tillbaka men visst kan jag sakna vandringen i midsommarnatten, sökandet efter de sju blomstren och och doppen i havet när solen gick ner. Underbart oansvarigt.

Familjesammankomst med god mat och mindre sprit

Mina sju midsommarblommor har jag odlat på terassen. Fungerar rosor och pelargon? Jag har ju ändå mitt på det torra!

image0 (kopia)

Kalasets minsta, Sandro 6 månader, och mamma Katti.

Jag är färdigvaccinerad när det gäller covid som så många andra 50-plussare, men så finns det en liten rackare som jag inte är klar med, fästingen. Och när jag skulle handla sillen inför midsommar så stod fästingbussen där som om vaccinatörerna kunde läsa tankar. Så fiffigt med en ambulerande drop in-fästingbuss som står på torget ute i förorterna och dit man kan komma utan förvarning. Så bra. Gillar sådan service.

image1

Tack för den snabba servicen, Fästingsbussen.

Har börjat lyssna på sommarpratarna och i söndags förstod jag på Niklas Strömstedts program – som jag tyckte mycket om – att ett skällsord för killar är sittkissare. Det är mer maskulint att stå upp och droppa kiss på ringen. Jag är så glad att jag tjatat på mina killar att inte skämmas för att de sitter ner på muggen. Bättre både när man städar och för prostatan. Gubbkiss på sittringen är inte roligt. Har propagerat för detta i många år, började i tidningen ameliaoch har sen dess fortsatt. Men det finns de som absolut inte övertygas.

image1 (kopia)

Mannen i mitt liv sitter gärna i en brassestol, men aldrig när han ska kissa.

Med dessa högtflygande ord ska jag tacka för mig och ha bloggsemester, och poddsemester också för den delen. Men min sista sida i M-tidningen tar aldrig semester. Där hittar ni mig i, än så länge i varje nummer. Ciao och ha en underbar sommar. Love you all.

Fröken Rök och fröken Krök på besök

Bandade Sommar i P1 och drog en lättnadens suck. Prestationsspöket har förföljt mig in i sängkammaren och jag har skrivit om och om. Detta är mitt fjärde sommar och i de förra avhandlade jag delar av mitt liv. Fanns det mer? Såklart. Och så fanns mina nya kunskaper om att vara en äldre ensam person, även om jag själv inte tillhör dem. Är en social varelse vilket inte minst pandemin har visat. Det talar jag om, liksom min Tourette.

I full mundering inför lanseringen av sommarpratarna.

Den maffiga kransen fick jag av Sveriges Radio. Det var nog den tjockaste och vackraste av kransar om än lite tung på skallen. Doftade dessutom underbart. 8/7 kl 13.05 Sommar i P1. Då är det dags att bli bedömd. Inte helt komfortabelt. Mer bekväm med att göra tidning. Men jag har fått radiopoddvana med Roligare än du tror med mig och Suss, tre avsnitt kvar innan sommarlov.

Ett kommande avsnitt handlar om fötter, skor och plattfotade svenskar.

Så blev det Gotland som vanligt för att bada med barnbarn och kolla sonen och Linas nyheter, bastu och uterum och inte minst en väl begagnad träbåt. Hann också med att besöka Hornstullsgrannen på Fårö på fika. Det är lätt att fika på Gotland, där häckar nollåttorna och gärna de från Södermalm. Och jag är duktig på att bjuda in mig.
Men så här före midsommar när det är som vackrast med vallmoängar och blåeld är det så stängt. Va, tänker jag, de som har så kort säsong, varför öppnar de inte upp innan midsommar istället för efter? Får man dessutom en värmebölja så skulle strandkiosk sitta fint. Men då hör jag att det är svårt få folk. Men jag måste ha hört fel, säsongare på Gotland trodde jag var eftertraktat bland unga. Har inte riktigt satt in mig i arbetsvillkoren. Fullt upp med regeringskrisen. Så oväntat. Det blir ingen semester för Löfven.
Undrar vad han säger när ingen hör om vänsterns Nooshi Dadgostar.

Filip, numera också skeppare.

Barnen badade med sälar nästan. Men vi såg dem nära.

Ett av mina Gotlandsmåsten är att beta av de nästan 100 kyrkorna här på ön. Jag är helt fascinerad över att de kalkvita konstverken är så välbevarade. Vid sidan om domkyrkan i Visby är kyrkorna relativt små och bitvis mycket enkla. Men alla har en historia som väggar, dopfuntar och altartavlor berättar om.

Hellvi kyrka med Sveriges äldsta bevarade katekestavla. Trosbekännelsen och bönerna är på danska. Det var då de härskade över delar av Sverige.

Lucios dotter är en trend. Så och sätta plantor i jorden. Det sprider sig på arbetsplatsen och man byter chiliplantor mot vattenmelon. Driver upp och kollar på resultaten och känner en väldig tillfredsställelse. Kan förstå det även om jag för alltid kommer vara kvar på potatisstadiet. Sen är ju delar av Gotland som ett enda stort drivhus.

Sandra bland sina nya intressen.

Fröken Rök, Maggan (tobaksexpert) och fröken Krök, Gunsan (alkohol och narkotikaexpert). Mina två äldsta vänner som alltid är på barrikaderna när det gäller sina områden, kom och hälsade på. Vi ser till att vårt sociala liv rullar på. Håll i vännerna.

På Dalaröbesök. Maggan och Gunsan, 70-plussare med ständigt engagemang.