ANNONS
image/svg+xml

Lovsång till Arjeplog – en M-resa vi sent glömmer

För två år sedan kom jag och Lotta Byqvist ut med boken Vandra och Njut och blev inbjudna till Arjeplog i Lappland för att tala om vandringens lust- och hälsoeffekter. Arjeplog i Norrbotten, ligger i ett område som brukar kallas för Sveriges sista vildmark. Vi blev förälskade i det mäktiga området runt Hornavan, Sveriges djupaste sjö, de jungfruliga vandringsmöjligheterna men också i den lokala maten, rödingen, renen och kaffeosten. Dit ville vi ta M-läsare.

GRUPPBILD Arjeplog 2021

Här är hela resegänget!

Ja, det är långt till Arjeplog. Ja, det är dessutom krångligt. Men det var det värt. Det som gjorde detta till en drömresa för både benen, magen och ögonen var att vi också hade en värmebölja och ingen mygginvasion. Mellan den 1-4 juli 2021 var vi ett 30-tal M-magasinläsare som vandrade, badade, umgicks, åt och bodde helt lysande på Hornavans Hotell. Och bakom den lyckade M-magasinresan stod guiden, organisatören och eldsjälen Maria Söderberg, född i Arjeplog och vandringsproffs. Till hennes fördelar kan också läggas att hon är en bra berättare och kunde fängslande skildra både området och de bofasta. Det avlägsna området i västra Norrbotten invaderas på vintern av flera tusen av världens biltestare som kör sina hemliga bilar på isarna, men på sommaren slumrar orten.

Måffe upp foto Johan Fjellström

Uppför Måffe-berget.

M-läsarna kom från nästan hela Sverige – mest från Skåne och alla var vandringssugna och förväntansfulla. Knappt hade vi hunnit landa och äta lunch innan Maria i tog oss upp för berget Måffe, 745 m över havet och porten till Piteälvsområdet. Väl uppe med visst stånk och stön, fick vi en bedövande bra utsikt över fjällandskapet. I området finns tre levande samebyar som försörjer sig på sina renar och på Båtsuoj Samecenter mötte vi samefamiljen Svensson och deras renar. Vi fick en intressant lektion i deras historia, försvenskningen av samerna och hur en modern samefamilj lever idag. Via Lotta Svensson fick vi förståelse för samernas villkor idag och hennes man Tom tränade oss i att kasta lasso.

Båtsuoj samecenter Lotta Svensson foto Maria Söderberg

Båtsuoj Samecenter.

Båtsuoj samecenter renar foto Maria Söderberg

… där vi även fick göra bekantskap med renar.

Tillbaka till Hornavans hotell och där väntade en trerätters middag i  toppklass. Nästa dag blev det på grund av värmen en kortare vandring och utan branter. Nu gick vi längs vattnet, fick närkontakt med Sveriges djupaste sjö Hornavan, jungfruliga stränder och varma vikar. Hotellet överraskade oss med souvas (rökt renkött) tillagad utomhus i så kallade muurikka (stekhäll utomhus), lokala ostar, vin och öl. Vi åt och kvällsdoppade oss och hurrade för tre födelsedagsbarn och framåt midnatt var det busstur upp på närmaste berg för att uppleva midnattssolen. Magiskt.

Åsarna souvas ren till middag 2 juni 2021 foto Maria Söderberg

Souvas, smaskens!

Varje morgon hade Lotta Byqvist en yogatimme utomhus och vi stretchade våra vandringsben och stavarmar. En bonus som M-magasin kunde bjuda på.

Dag tre åkte vi vägen mot Norge som allmänt kallas för Silvervägen. Vi passerade Polcirkeln på väg mot fjället Jurunvárátj. Det blev en lugn vandring på kalfjället i några timmar, svårighetsgrad lätt. Bäckvattnet porlade, på vissa ställen låg snön kvar och vi kollade små, små blomster, badade i fjällsjö och kalasade på lunchröding samtidigt som vi upplevde en stark och lycklig närhet till naturen och fick en magnifik utsikt över fjällkedjan som belöning. Vi var mycket nära gränsen till Norge i en glesbygd som mest trafikeras av renar. För mig som inte upplevt fjällandskap på sommaren var detta andlöst intagande. Det var vi och nästan inga andra i ett storslaget område.

Polcirkeln Amelia Adamo 2021 foto Johan Fjellström

Gänget vid polcirkeln.

Sedan blev det ett härligt mingel i Vuoggastjålme på en restaurang som ligger vackert placerad vid foten av fjället och i kanten av en av områdets 8 000 sjöar. Trerättersmiddag igen och som avslut en himmelsk dessert, hjortronsoppa. Tänk, att i denna glesbygd få i sig så mycket god mat

Vi besökte självklart det unika Silvermuseet som ligger just i Arjeplog och som har världens största samling av samernas silverföremål. Silver  som gått i generationer.

Silvermuseet Arjeplog foto Maria Söderberg

Silvermuseet.

Solen sken 24 timmar per dygn, en sol som gjorde oss upprymda och nästan sömnlösa. Vi midnattsdoppade oss i Hornavasjön (ca 16 grader) via en brygga som snickrades ihop för att just M-läsarna lätt skulle kunna komma i vattnet. Och som vi badade, skrattade och njöt.

Amelias brygga Hornavan hotell 2021

Hornavan bjöd på underbar svalka.

Ingredienserna för njutvandring var väl uppfyllda: naturskönhet, god mat, fint hotell med bra service, kultur och social samvaro.

Ja, det här blev en lovsång.

Dessutom fick jag med mig italienaren, sambon som fick se en praktfull okänd del av Sverige och min andre son Alex med fru Jennie och två barnbarn Ella, 11 och Signe som fyllde tio just där. Jag hade varit så orolig för att deras ben inte skulle orka och att de skulle bli uttråkade av 30 st M-läsare i mogen ålder och inga övriga barn.

Amelia och “italienaren” i den vackra solnedgången.

AMELIA med familjen

Hela familjen var med – och njöt, från äldst till yngst.

Farmor, hur kul är det att vandra i tre dagar, sa Ella kritiskt på Arlanda innan vi bordade planet till Arvidsjaur för vidare transport till Arjeplog.

Men när vi åkte hem var tonen annorlunda. Det hade varit jättekul även för små flickor. Och farmor blev överlycklig. För det är inte alltid det är bra att ta med sig familjen på jobb.

Kommer M-magasin göra en repris?

Nu är det många M-resor som skjutits upp och som står först i kön. Men sen får vi se….

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.